2. vejledning

Eksamens model:

https://padlet.com/alstad79/4u7k9xrpjvw

Synopsis:

Synopsis Digitale teknologier Dep04-2019
v. Anders Alstad (DEPxxxxxxxxxxx)

Case og læringsteoretisk problemstilling:
Jeg arbejder som faglærer på TEC ved skilteteknik, hvor jeg underviser på alle skoleforløb fra grundforløb til svendeprøve.
Til svendeprøven skal eleverne selv udskære et element til deres præsentationsplade, dette kan være et logo, et grafisk element eller en anden visuel effekt der kan understøtte deres opgave.
Elementet er en obligatorisk del af svendeprøvebeskrivelsen.
Til dette har vi en ZUND CNC-Fræser.
Eleverne bliver introduceret til denne maskine under alle deres skoleforløb, men vi oplever, at eleverne ikke kan huske, hvordan man betjener denne maskine i skoleforløbene, og derfor har de behov for at få genundervisning af brugen/ opsætning af denne. Det ser ud til, at eleverne får ikke skabt den nødvendige transfer mellem skole og praksis til, at de kan huske, hvordan man arbejder med maskinen fordi de ikke har adgang til én i deres praktik.

Eleverne bliver undervist i såkaldte workshops, hvor vi tager et mindre hold på 6-8 stk. og underviser ad gangen, dette giver en bedre kontakt med elevene og et tryggere undervisningsmiljø at stille spørgsmål i.
Som undervisningen forløber nu bruger vi (lærerne) typisk det meste af undervisningstiden på at stå og assistere og  hjælpe eleverne enkeltvis med at bruge maskinen, hvilket overlader resten af klassen til sig selv.

Valg af læringsteori:
Ved at tage udgangspunkt i Knud Illeris` lærings trekant, som henviser til at alle har forskellige forudsætninger for at lære, vil jeg opbygge et undervisnings forløb. Dette understøttet af web 2.0 teknologier som: Youtube.com, H5P og Thinglink. Dohn & Johnsen ”E-læring på web 2.0” (2009) opstiller fem gode grunde til at bruge web. 2.0 baseret undervisning. Jeg vil fremhæve disse, som relevante for min problemstilling:

Valg af didaktisk model:
Ved at bruge den didaktiske forståelses model over flipped classroom vil jeg opbygge min undervisning ved brug af de 6 faser modelen beskrive - og ved brug af Karin Svejgaards teori om differentieret undervisning vil jeg screene eleverne for at kunne placere eleven i en workshop der matcher elevens faglige niveau.

Kilde:

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog