1. vejledning

Synopsis Digitale teknologier Dep04-2019
v. Anders Alstad (DEPxxxxxxxxxxx)

Case og læringsteoretisk problemstilling:
Jeg arbejder som faglærer på TEC ved skilteteknik, hvor jeg underviser på alle skoleforløb.
Til svendeprøven skal eleverne selv udskære et element til deres præsentationsplade, dette kan være et logo, et grafisk element eller en anden visuel effekt der kan understøtte deres opgave. 
Elementet er obligatorisk ifølge svendeprøvebeskrivelsen.
Til dette har vi en ZUND CNC-Fræser.
Eleverne bliver introduceret til denne maskine under alle deres skoleforløb, men vi oplever, at eleverne ikke kan huske, hvordan man betjener denne maskine i skoleforløbene, og derfor har de behov for at få genundervisning af brugen/ opsætning af denne. Det ser ud til, at eleverne får ikke skabt den nødvendige transfer mellem skole og praksis til, at de kan huske, hvordan man arbejder med maskinen. 

Som undervisningen forløber nu bruger vi (lærerne) typisk det meste af undervisningstiden på at stå og assistere og  hjælpe eleverne med at bruge maskinen, hvilket overlader resten af eleverne til sig selv.
Eleverne bliver undervist i såkaldte workshops, hvor vi tager et mindre hold på 6-8 stk. og underviser ad gangen, dette giver en bedre kontakt med elevene og et tryggere undervisningsmiljø at stille spørgsmål i. 
Resten af holdet sidder ved deres computer og udarbejder den grafiske del af opgaven, som de senere skal producere på Zund CNC- Fræseren.

Valg af læringsteori:
Ved at tage udgangspunkt i Knud Illeris` lærings trekant, som henviser til at alle har forskellige forudsætninger for at lære, vil jeg opbygge et undervisnings forløb, som bliver understøttet af web 2.0 teknologier som: Youtube.com, H5P og Thinglink. Dohn & Johnsen ”E-læring på web 2.0” (2009) opstiller fem gode grunde til at bruge web. 2.0 baseret undervisning. Jeg vil fremhæve disse, som er relevante for min problemstilling:
”Mulighed for organisering af fleksibel læring”  (web 2.0)
”Motivation og forudsætning hos den lærende” (Illeris’ lærings trekant)
”Didaktiske fordele” (Differencering)
”Kompetencebehov i fremtidigt arbejdsliv” (Digital dannelse)

Valg af didaktisk model:
Ved at bruge Flipped classroom (blended learning) som didaktisk model, kan jeg bruge formativ evaluering, som udgangspunkt til at placere eleven i den passende workshop.

Valg at teknologiske virkemidler til eleverne:
Opgaverne til eleverne kunne se sådan ud:. 
Alle 3 dele af vil være uploadet til itslearning.com 
1. Instruktions video / YouTube.com:
- Eleven ser video hjemme som lektie om hvordan en opgave loades og skal løses på Zund CNC-Fræseren.
2. H5P video test 
- Eleven udfører en videobaseret test bygget på samme video og opgave, som instruktions videoen på skolen 
- Ud fra testen kan eleven placeres i en workshop som passer til elevens faglige niveau. 
3.Workshop/ Opgave m. QR kode 
- De 3 Workshops kan nu inddeles i 3 niveauer:
1. Elever der ikke har behov for hjælp
2. Elever der har behov for lidt hjælp
3. Elever der ikke har behov for hjælp
(De 3 workshops er inspireret af Karin Svejgaards teori om rød, gul og grøn 
– (Differencering på grader af støtte, men ikke på selve målet) 
 Thinglink der henviser til Zund CNC- Fræserens konsol og opsætning. 


Læringsforløb:
Jeg har inddelt undervisningsforløbet ind i 3 faser, hvor hver fase tager udgangspunkt i læringsteorier fra Flipped classroom. Jeg tager ikke fase 1 med, da det handler om lærerens forberedelse. 
Til denne eksamen vil jeg tage udgangspunkt i fase 3 (H5P- video med Test)

1. Instruktionsfilm til en opgave (fase 2)
- Videoen vil gennemgå opstart af maskinen og opgave (ud fræs et ”B” på Zund CNC-Fræseren)
Digitalt medie: Youtube.com / itslearning.
Læringsteori: Den e-didaktiske overvejelse model - Instruktivistisk e-læringsform
Formål: Skal instruere eleven i brugen af Zund CNC- Fræseren og
introducere eleven til en opgave der skal løses på Zund CNC- Fræser.
Fordel: Kan tilgås hvor- og når som helst 
Ulemper: Kan ikke uddybe, hvis eleven ikke forstår stoffet.

2. Test / simulation af opgaven  (fase 3) 
- Eleven skal lave en simulation af opgaven (ud fræs et ”B” på Zund CNC-Fræseren)
  i H5P, hvor der vil være spørgsmål til hvordan gør du det??
Elevarbejde: 
(Feed back – Hvor er jeg?)
Digitalt medie: 
- H5P test på samme film
Læringsteori: 
- Den e-didaktiske overvejelse model - Konstruktivistisk e-læringsform
Formål: 
- Test af elevens kunnen skal introducere eleven til en opgave der skal løses på Zund CNC- Fræser.
Fordel: Kan tilgås hvor- og når som helst – Kan vise hvad den enkelte elev synes er svært.
Ulemper: Kan ikke uddybe, hvis noget uventet sker. – Held/ snyd – Beviser ikke om eleven har lært stoffet.

Formativ evaluering af H5P testen:
- Hvis eleven har fejl i testen. 
- Hvilke workshop passer til elevens niveau? 

3. Workshop/ Udførsel af opgave på maskinen: (fase4)
Elevarbejde: (Evalueringsloop) - Kan eleven løse opgaven på CNC-Fræseren maskinen
Digitalt medie: - QR kode til thinglink, som kan understøtte og hjælpe eleven.
Læringteori: Den e-didaktiske overvejelse model - Socialkonstruktivistisk e-læringform
Formål: Kan eleven selv løse opgaven, med understøttelse af Thinglink hvis nødvendigt.
Fordel: Kan understøtte huller i elevens eksisterende viden.
Ulemper: Kan ikke identificere, hvor der er sket en fejl

Formativ evaluering: 
- Vil forgå ved del 2 og 3 i undervisnings forløbet

Summativ evaluering:
- Eleven vil i modsætning til tidligere læringforløb få kompetencer ved at løse en opgave 
- Hvordan blev opgaven? – Er alle dele løst?  - Hvad kan gøres bedre fremadrettet / Næste gang?
- Frigørelse af lærens tid 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

2. vejledning